Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 657

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 1624

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2281

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2335
Opinie, stanowiska, uchwały - Opinie i stanowiska 2014 r. - 4 - 7 marca 2014 - Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 7 marca 2014 r. (Nr WOK-020-15/14) - Krajowa Rada Sądownictwa

Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 7 marca 2014 r. (Nr WOK-020-15/14)

OPINIA

KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

 z dnia 7 marca 2014 r.

o projekcie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stażu asystenckiego

                                         

Krajowa Rada Sądownictwa co do zasady pozytywnie opiniuje projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stażu asystenckiego, z poniższymi uwagami szczegółowymi.

Krajowa Rada Sądownictwa akceptuje powierzenie organizacji stażu asystenckiego i procesu szkolenia asystentów sędziów prezesom sądów apelacyjnych. Skoro staż asystencki ma być „oderwany” od aplikacji ogólnej, a za takim rozwiązaniem opowiadała się Krajowa Rada Sądownictwa, to konsekwencją tego powinno być powierzenie kształcenia stażystów prezesom sądów. Przekonuje o tym ten fragment uzasadnienie projektu, w którym podkreśla się, że staż asystencki nie powinien być traktowany jako szkolenie odpowiadające aplikacji ogólnej, a powinien służyć zaznajomieniu asystenta sędziego z organizacją i funkcjonowaniem sądownictwa oraz metodyką pracy sędziego.

Wątpliwość budzi § 4 projektu rozporządzenia, który przewiduje powierzenie prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych kierownikowi stażu, którym ma być kierownik szkolenia w sądzie okręgowym lub apelacyjnym (§ 3 projektu rozporządzenia). Zajęcia teoretyczne i praktyczne może prowadzić każdy sędzia (sądu rejonowego, okręgowego, apelacyjnego), a nawet referendarz sądowy, w zależności od tego, czego dotyczy przedmiot zajęć. Ograniczenie kręgu osób prowadzących zajęcia wyłącznie do kierowników szkolenia może nie uwzględniać rzeczywistych potrzeb szkoleniowych w ramach stażu.       Niejasna jest treść § 5 projektu rozporządzenia. Nie jest jednoznaczne, czy wymiar zajęć teoretycznych i praktycznych wynoszący 32 godziny lekcyjne dotyczy całego roku trwania stażu asystenckiego, czy też jednego kwartału. Jeżeli zajęcia te miałyby trwać tylko 32 godziny lekcyjne w ciągu roku (czyli po 8 godzin lekcyjnych raz na kwartał), to budzi zasadniczą wątpliwość, czy w takim wymiarze czasowym możliwe jest zapoznanie asystenta zwłaszcza z metodyką pracy sędziego i podstawowymi regułami prowadzenia postępowań sądowych w sprawach cywilnych, karnych, rodzinnych, gospodarczych, pracy i ubezpieczeń społecznych, egzekucyjnych i wykonawczych oraz rejestrowych. Rada sugeruje w związku z tym zwiększenie wymiaru zajęć teoretycznych i praktycznych do 6 – 8 godzin w miesiącu, co w okresie 10 miesięcy stażu (z odliczeniem miesięcy urlopowych) dałoby 60 – 80 godzin zajęć, pozwalających na zrealizowanie celów szkoleniowych stażu.

Pliki do pobrania:

< powrót

print