Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 657

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 1624

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2281

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2335
Opinie, stanowiska, uchwały - Opinie i stanowiska 2013 r. - 10 - 13 września 2013 - Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 13 września 2013 r. (Nr WOK-020-81/13) - Krajowa Rada Sądownictwa

Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 13 września 2013 r. (Nr WOK-020-81/13)

OPINIA

KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

 

z dnia 13 września 2013 r.

 

w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia zakresu danych, które winny znajdować się w karcie zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie oraz treści składanych w niej oświadczeń 

           

               Krajowa Rada Sądownictwa po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia zakresu danych, które winny znajdować się w karcie zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie oraz treści składanych w niej oświadczeń, zgłasza następujące uwagi.  

Rada stoi na stanowisku, że zakres danych o kandydacie na wolne stanowisko sędziowskie, jaki określa rozporządzenie jest zbyt wąski. Zobowiązanie kandydatów do zamieszczenia większej ilości informacji na temat dotychczasowego przebiegu kariery zawodowej ułatwi Radzie ocenę kandydatur i przydatności na dane stanowiska, a także umożliwi weryfikację w zakresie warunków wymaganych przez ustawę od kandydatów na stanowisko sędziowskie.

Krajowa Rada Sądownictwa proponuje zamieszczenie w § 2 rozporządzenia następujących informacji:

- o ukończeniu innych niż prawnicze studiów wyższych (dacie ich ukończenia, uczelni, kierunku oraz ocenie końcowej),

- o ukończeniu studiów podyplomowych (dacie ich ukończenia, uczelni, kierunku oraz ocenie końcowej),

- o ukończeniu szkoleń, kursów zawodowych, w tym szkoleń z innych dziedzin niż prawo, np. komunikacji, negocjacji, zarządzania (dacie ich ukończenia, uczelni, kierunku oraz ocenie końcowej),

- o posiadanych certyfikatach potwierdzających znajomość języków obcych,

- o autorstwie/współautorstwie publikacji (książki, artykuły do czasopism branżowych),

- o tytule pracy magisterskiej oraz rozprawy doktorskiej,

- o udziale i wystąpieniach podczas konferencji naukowych,

- o prowadzeniu wykładów na wyższych uczelniach ze wskazaniem dziedziny,

- o prowadzeniu szkoleń w innych placówkach,

- o członkostwie w kolegiach redakcyjnych czasopism naukowych polskich i zagranicznych,

- o udziale w stażach naukowych, stypendiach zagranicznych,

- o przynależności do stowarzyszeń i organizacji zawodowych,

- o działalności pro bono.    

 

Dodatkowo Rada proponuje odpowiednie uzupełnienie rozporządzenia o następujące elementy:

  1. Wymóg dołączenia przez kandydata do wniosku sporządzonego przez siebie życiorysu (curriculum vitae).

Uzasadnienie: obecnie część kandydatów dołącza do wniosku swój życiorys (curriculum vitae), inni tego nie robią tłumacząc, między innymi, że dokument taki, jako nie wynikający z przepisów prawa, nie jest przez sądy przyjmowany. Z punktu widzenia Rady zobowiązanie do dołączenia życiorysu (curriculum vitae) pozwoli kandydatom na przekazanie Radzie wielu istotnych informacji, w tym o doświadczeniach, zainteresowaniach itp., które pozwolą na lepszą ocenę kandydatów.

  1. Informacja o znajomości języków obcych kandydata wedle przyjętej skali (samoocena).

Uzasadnienie: obecnie każdy polski sędzia jest także „sędzią europejskim” i znajomość języków obcych odgrywa coraz większą rolę. Zwraca się na to uwagę w różnych dokumentach, w tym np. w Rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie roli sędziego krajowego w europejskim systemie wymiaru sprawiedliwości (2007/2027(INI)).[1] Poza przekazywaniem informacji o posiadanych certyfikatach potwierdzających znajomość języków obcych oraz odbytych kursach Rada proponuje zobowiązanie kandydatów do oświadczenia o znajomości języków obcych wedle przyjętej skali – Rada proponuje, aby zastosowana skala odpowiadała skali wykorzystywanej w postępowaniach konkursowych w administracji publicznej – np. przy wykorzystaniu „Narzędzia do samooceny umiejętności i kwalifikacji językowych” wykorzystywanego przez Komisję Europejską oraz Radę Europy (poziomy A1, A2; B1, B2; C1, C2 – zob. http://europass.cedefop.europa.eu/pl/home).

 

 

                                                                             

 

 

 

 

 

[1] Zob. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0352+0+DOC+XML+V0//PL

Pliki do pobrania:

< powrót

print