Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 657

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 1624

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2281

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2335
Opinie, stanowiska, uchwały - Opinie i stanowiska 2016 r. - 9-13 maja 2016 roku - Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 9 maja 2016 r. (Nr WO 020-47/16) - Krajowa Rada Sądownictwa

Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 9 maja 2016 r. (Nr WO 020-47/16)

 

OPINIA

KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

z 9 maja 2016 r.

 

 

w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu przeprowadzenia licytacji elektronicznej

 

 

            Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu przeprowadzenia licytacji elektronicznej opiniuje go bez uwag, zgłaszając jedynie poniższe zastrzeżenia dotyczące sposobu wprowadzenia tej regulacji.

Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę na brak regulacji umożliwiającej przystosowanie się do nowego stanu prawnego głównych adresatów rozporządzenia: użytkowników systemu teleinformatycznego obsługującego licytację elektroniczną oraz jego operatora – Krajowej Rady Komorniczej. Krajowa Rada Sądownictwa wskazuje, że kwestie te nie zostały uregulowane także na poziomie ustawowym. Odpowiednich postanowień nie zawiera ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1311). Projektowane rozporządzenie jest konsekwencją wprowadzenia do Kodeksu postępowania cywilnego powyższą ustawą tzw. licytacji elektronicznej, która ma być prowadzona z użyciem systemu teleinformatycznego obsługującego licytację elektroniczną. Przepisy wskazanej ustawy nowelizującej, ani projektowanego rozporządzenia nie zawierają zasad na jakich miałby być utworzony ten system teleinformatyczny. Dodane do zakresu działania Krajowej Rady Komorniczej przez zmianę art. 85 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji zadanie utworzenia i prowadzenia systemu teleinformatycznego obsługującego elektroniczne licytacje publiczne nie stanowi, zdaniem Rady, wystarczającej podstawy dla podjęcia czynności zmierzających do utworzenia tego systemu. Ustawa nie precyzuje choćby terminu w jakim miałby być utworzony ten system, a termin ten powinien być odpowiedni dla wykonania odpowiednich prac i powinien przypadać po wejściu w życie przepisów określających funkcjonalności jakie miałby oferować.

Jednocześnie Rada wyraża wątpliwość, czy upoważnienie ustawowe zawarte we wchodzącym w życie 8 września 2016 r. art. 87911 Kodeksu postępowania cywilnego daje możliwość uregulowania wskazanej wyżej materii w projektowanym rozporządzeniu. Krajowa Rada Sądownictwa wyraża przekonanie, że wdrożenie do praktyki przeprowadzania egzekucji z ruchomości procedur elektronicznych wymaga dalszych prac legislacyjnych.

Niezależnie od powyższego Krajowa Rada Sądownictwa podnosi, że weryfikacja o której mowa w projektowanym § 7 ust. 4 powinna obejmować weryfikację w zbiorze PESEL także miejsca urodzenia oraz numeru dokumentu tożsamości – danych pozyskiwanych zgodnie z projektowanym § 7 ust. 1 pkt 1.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa projektowane rozporządzenie powinno określać sposób załączania do protokołu licytacji informacji z systemu teleinformatycznego o jej przebiegu. Tak sporządzony protokół obejmowałby informacje o przebiegu licytacji elektronicznej, a dłużnik, który nie dokonał wyboru wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 760 kpc) powinien mieć możliwość zaskarżenia udzielenia przybicia stosownie do art. 870 § 1 kpc tj. poprzez zgłoszenie do pisemnie sporządzanego protokołu.

Krajowa Rada Sądownictwa zwraca także uwagę na potrzebę uzupełnienia projektowanego rozporządzenia o postanowienie dotyczące metody określania chwili dokonania postąpienia. Projektowane rozporządzenie powinno precyzować w jakim dokładnie momencie skuteczne będzie przesłanie oświadczenia o postąpieniu, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 projektowanego rozporządzenia.

Pliki do pobrania:

< powrót

print