Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 657

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 1624

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2281

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2335
Opinie, stanowiska, uchwały - Opinie i stanowiska 2017 r. - 7-10 lutego - Stanowisko Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 9 lutego 2017 r. (Nr WO 401-3/17 dot. WP 024-9/16) - Krajowa Rada Sądownictwa

Stanowisko Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 9 lutego 2017 r. (Nr WO 401-3/17 dot. WP 024-9/16)

                            

STANOWISKO

KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

z dnia 9 lutego 2017 r.

w przedmiocie trybu naboru na stanowiska asesorów sądowych

w wojewódzkich sądach administracyjnych

 

 

W związku ze stwierdzonymi rozbieżnościami w zakresie trybu postępowania w sprawach naboru na stanowiska asesorów sądowych w wojewódzkich sądach administracyjnych, Krajowa Rada Sądownictwa przyjmuje następujące stanowisko.

Zgodnie z art. 6a § 3 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1066; dalej: p.u.s.a.), kandydaturę na stanowisko asesora sądowego zgłasza się prezesowi właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Następnie, prezes właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego, po stwierdzeniu spełnienia przez kandydata warunków i wymogów, o których mowa w ustawie, przekazuje zgłoszenie Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego (art. 6a § 4 p.u.s.a.). Z kolei Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego zasięga opinii kolegium właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Zgodnie natomiast z art. 25 § 1 pkt 2 p.u.s.a. kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego przedstawia zgromadzeniu ogólnemu sędziów tego sądu swoją „opinię o kandydatach” na stanowisko asesora sądowego. Obowiązujące przepisy nie przewidują, by zgromadzenie ogólne wojewódzkiego sądu administracyjnego w jakikolwiek sposób rozpatrywało kandydatury na stanowisko asesora sądowego ani by głosowało nad przyjęciem opinii kolegium o kandydatach na stanowisko asesora sądowego. Wystarczy zatem, by podczas posiedzenia zgromadzenia ogólnego przedstawiona została opinia o kandydatach na stanowisko asesora sądowego, a stosowna adnotacja w tym zakresie znalazła się w protokole posiedzenia. Zgodnie z art. 6a §  5 p.u.s.a., Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, po zasięgnięciu opinii kolegium sądu, przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydaturę na stanowisko asesora sądowego wraz z oceną kwalifikacji.

Rada podkreśla, że przepisy Prawa o ustroju sądów administracyjnych w wyraźny sposób różnicują zadania zgromadzenia ogólnego sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego w sprawach dotyczących powołania sędziów i asesorów sądowych. Zgromadzenie ogólne bowiem przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego (art. 24 § 4 pkt 2 p.u.s.a.). Jak już wskazano, kompetencję tę w zakresie naboru na stanowiska asesorów sądowych wykonuje Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego. W sprawach naboru na stanowiska asesorów sądowych nie stosuje się zatem art. 58 § 1 i 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2062, ze zm.).

W związku z powyższym, Rada odstępuje od poglądu wyrażonego w tym przedmiocie w stanowiskach z 29 lipca 2016 r. i 17 listopada 2016 r.

 

    

 

 

 

 

 

Pliki do pobrania:

< powrót

print