Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 657

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 1624

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2281

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /modules/assets/vendor/lessphp/lessc.inc.php on line 2335
Opinie, stanowiska, uchwały - Opinie i stanowiska 2018 r. - 13-15 czerwca - Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 15 czerwca 2018 r. (Nr WO 020-80/18, druk sejmowy nr 2610) - Krajowa Rada Sądownictwa

Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 15 czerwca 2018 r. (Nr WO 020-80/18, druk sejmowy nr 2610)

 

 

OPINIA

KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

z dnia 15 czerwca 2018 r.

w przedmiocie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy

i niektórych innych ustaw

 

Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy i niektórych innych ustaw, zasadniczo, w zakresie swoich kompetencji, nie zgłasza uwag.

Rada dostrzega celowość propozycji skrócenia procedury sądowo-administracyjnej w sprawach skarg na uchwały Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące podziału na okręgi wyborcze, w myśl której skargi te ma rozpoznawać Naczelny Sąd Administracyjny. Zasada dwuinstancyjności postępowania sądowego, wyrażona w art. 176 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nie ma bowiem charakteru absolutnego, co w dotychczasowym orzecznictwie niejednokrotnie stwierdzał Trybunał Konstytucyjny. Dążenie do przyspieszenia postępowania w wyżej wymienionych sprawach uzasadnia zaś przyznanie kompetencji do ich rozpoznawania sądowi drugoinstancyjnemu.

Niejako na marginesie Rada zwraca natomiast uwagę, że uzasadnienie projektu nie spełnia standardów zasad techniki prawodawczej. W uzasadnieniu nie powinno się powtarzać treści projektowanych przepisów, a raczej wyjaśnić, dlaczego zasadnym jest nadanie im proponowanego brzmienia. Z kolei, jako że w samym akcie normatywnym nie ma miejsca na wypowiedzi o charakterze instrukcyjnym lub interpretacyjnym, projektodawca powinien zamieścić je właśnie w uzasadnieniu projektu, zwłaszcza gdy wprowadza tzw. klauzule generalne (projektowany art. 191ca ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy) lub wyjątki od ustalanych zasad (projektowany art. 9a powołanej ustawy).

Pliki do pobrania:

< powrót

print