Opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 11 lipca 2013 r. (Nr WOK 020-77/13)
OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 11 lipca 2013 r.
w przedmiocie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", ustawy — Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym
Krajowa Rada Sądownictwa po zapoznaniu się z rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, opiniuje go pozytywnie.
Jednocześnie biorąc pod uwagę, że opiniowany projekt jest w dużej mierze zbieżny z rządowym projektem z 2010 r. Rada podtrzymuje swoje spostrzeżenia natury terminologicznej zawarte w opinii z dnia 14 października 2010 r.
Zgodnie z art. 169 ust. 2 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze syndyk lub zarządca prowadzący przedsiębiorstwo upadłego nie może prowadzić działalności wymagającej koncesji albo zezwolenia, chyba że co innego wynika z ustawy lub decyzji o przyznaniu koncesji albo zezwolenia. W przepisie tym nie ma zatem mowy o działalności licencjonowanej, a taką w myśl art. 43 ust 1 ustawy o transporcie kolejowym jest działalność przewozowych spółek kolejowych. Choć „zezwolenie", „koncesja" i „licencja" są aktami o podobnej treści, niemniej jednak pojęcia te nie są przecież tożsame. Ponieważ projektodawcy zakładają umożliwienie ogłaszania upadłości wspomnianych spółek (a więc wykluczenie stosowania art. 6 ust. 4 ustawy — Prawo upadłościowe i naprawcze), Rada zwraca uwagę na tę niespójność terminologiczną w systemie prawa.